Články

Bláto místo hraček, les jako otevřená kniha

Brodit se potokem, postavit domeček lesnímu skřítkovi, uplácat koláč z bláta, skákat v kalužích nebo válet sudy na blízkém kopci. Možná si takto pamatujete své dětství, co ale dnešní děti?
Žijeme v krásné době plné civilizačních i technologických výdobytků, ale kolik dětí umí bezpečně vylézt na strom, když v létě zrají třešně? A potřebují to ještě vůbec umět?
Právě odpovědi na podobné otázky nalezneme v konceptu přírodní pedagogiky, která si klade za cíl realizovat předškolní vzdělávací program tak, že se děti učí v přirozeném prostředí bez zahlcení množstvím hraček či speciálních pomůcek. Jednoduchým příkladem může být právě trpasličí domeček, který si děti postaví z přírodních materiálů, které vidí kolem sebe, z větviček, kamenů, mechu a nejen ze stavebnice. Děti se díky tomu učí všemi smysly – pozorují dění okolo sebe, cítí vůně, sbírají plody, poznávají hmatem struktury přírodnin, zapojí více představivost a kreativitu.
S využitím a naplněním tohoto přístupu se setkáme především v lesních školkách, které v posledních letech postupně vznikají napříč celou ČR.
Právě zde jsou děti venku převážnou část dne za jakéhokoliv počasí, děti se učí a hrají v lese, čímž velmi efektivně rozvíjejí jemnou i hrubou motoriku za pomocí různorodých předmětů živé i neživé přírody a pohybu v terénu.
Celoroční pobyt v přírodě je svázán s ročním obdobím, a tomu jsou i přizpůsobené činnosti jako například v zimě – přikrmování zvěře, výroba svíček, výroba vánočních ozdob, práce s vlnou. Na jaře – otevírání studánek, setba, zdobení kraslic. V létě – sběr bylin a plodů lesa, výroba herbáře, pletení věnečků a na podzim – korálky z jeřabin, pouštění draků, řetězce z listí.
Ve smíšených skupinách, kde je věkové rozpětí od 3 do 6 let se děti rychleji naučí vzájemné spolupráci, ohleduplnosti vůči mladším, komunikaci, respektu a skupinovému řešení problémů.
V neposlední řadě se umožňuje dětem, aby poznaly své fyzické hranice, prožily ticho a naučily se naslouchat mluvenému slovu, protože poznat hodnoty přírodního prostředí a hodnoty lidské společnosti je to, co by mělo lesní mateřské školy spojovat po celém světě.
 
 
poz. článek uveřejněn dne  2.9.2022 v Bolatickém zpravodaji červenec-srpen 2022

Mohlo by vás zajímat...